Vyučujete finanční gramotnost
a potřebujete poradit?

Teprve v poslední době získává výuka finanční gramotnosti pozornost na českých školách. Učitelé, pověření výukou této nové látky, tak stojí před několika výzvami.

Za prvé, mezi učiteli chybí zkušenosti s výukou finanční gramotnosti. To je přirozené - v minulosti nebyl trh s finančními produkty rozvinutý tak, jako dnes; člověk si vystačil se sporožirovým účtem a vkladní knížkou. Dnešní finanční svět je mnohem komplexnější, nabízí širokou paletu finančních produktů a konkurence je obrovská. To vše klade větší nároky na finanční gramotnost běžného spotřebitele.

Na druhé straně ale zatím bohužel existuje velmi málo kvalitních pomocných materiálů, které by výuku finanční gramotnosti učitelům usnadnily, šetřily jejich čas a zároveň byly v praxi použitelné. Učitelé si tak v řadě případů musí materiály sami připravovat, shánět potřebné informace a často jsou nuceni této přípravě věnovat i svůj volný čas.

Možná, že mezi tyto učitele patříte i vy. Na štěstí je tu záchranný kruh, který můžete nyní využít…

Poradna pro učitele finanční gramotnosti

Řešíte ve výuce finanční gramotnosti nějaký problém a nevíte si s ním rady? Potřebujete něco z oblasti financí vysvětlit tak, aby tomu rozuměli i vaši žáci nebo studenti? Pak je tady právě pro vás připravena Poradna pro učitele finanční gramotnosti.

Řešení vašeho problému možná najdete v odpovědích na otázky, které jsme obdrželi již v minulosti. A pokud tu správnou odpověď nenajdete, zeptejte se pomocí formuláře na konci této stránky. Je to jednoduché!

Na vaše dotazy vám odpovídá Ing. Karel Kořený, hlavní školitel akreditovaného kurzu Jak vyučovat finanční gramotnost poutavě a zábavně a odborník s více jak 25 lety zkušeností v oblasti financí.


Chtěla bych se zeptat, jak vlastně fungují podílové fondy? Co vlastně znamená to riziko, které podstupuji? Může se stát, že přijdu o všechny peníze? Např. chci měsíčně vkládat 2 000 Kč po dobu 30 let - může se stát, že fond zkrachuje? Jsou nějak moje úspory pojištěny?
Úspory v podílových fondech (ale třeba i vklady v penzijních fondech) nejsou na rozdíl od např. vkladů v bankách nebo ve stavebních spořitelnách pojištěny. Riziko je ale v podílových fondech ošetřeno jinak než pojištěním vkladů – rozložením rizika (tzv. diverzifikací) do mnoha investic (řádově desítek až stovek). Investicí do takového fondu vlastníme akcie např. dvou set akciových společností. Pokud by pak jedna z nich zkrachovala, přijdeme třeba o 0,5 % majetku. Přijít o všechny peníze je proto téměř nemožné, to by muselo najednou zkrachovat všech 200 společností. V takovém případě by vás ale nezachránilo ani to, že akcie nevlastníte:-).
Lidé se také obávají toho, že by fond mohl být vytunelován (jak bylo u nás v minulosti špatným zvykem). Toto riziko je dnes již velmi malé díky mnohem lepší legislativě. A dále ho snížíme i tím, že nebudete investovat do malých fondů neznámých společností, ale své peníze svěříme takovým, které již desítky let bezproblémově fungují a mají světové renomé.

Už vím, že chci investovat do otevřených podílových fondů. Jak do toho, to už je horší. Největší problém mám s tím, koho vybrat. Pak už to bude jednoduché. Nebyla by malá nápověda?
Uklidníme vás: výběr konkrétního podílového fondu má velmi malý vliv na dlouhodobý úspěch vašeho investičního úsilí. Ze všeho nejdůležitější je začít a pravidelné investování dodržovat. Velmi důležité je také správně investice rozložit (alokovat) podle toho, jakých cílů chcete investováním dosáhnout. Jde o to zvolit správný poměr rizikové a konzervativní části vaší investice. V tom by vám měl pomoci finanční plán (aplikace na tvorbu finančního plánu je součástí audio kurzu, který se nachází v metodických balíčcích pro učitele).
Při samotném výběru podílového fondu se zaměřte na ty větší (mají velký objem majetku, ideálně 50 mld. USD a více) a které investují globálně po celém světě (ne pouze do jednoho regionu) a zaměřte se na kvalitu (kvalitní fondy nabízí například společnosti Conseq). A v žádném případě se nerozhodujte na základě historické výkonnosti! Bylo by to podobné, jako byste zakryli přední sklo automobilu a chtěli jet dopředu podle zpětných zrcátek.

Je složité začít investovat do podílových fondů?
Není. Zřízení pravidelné investice do fondů je velmi jednoduché, třeba jako uzavření stavebního spoření. Vyberete si fond, do kterého chcete investovat, zajdete do banky (či pobočky investiční společnosti, která fond nabízí) a tam s úředníkem sepíšete investiční smlouvu. V té kromě jiného najdete číslo vašeho investičního účtu – na ten už jen stačí nastavit trvalý příkaz k úhradě z vašeho běžného účtu a začít investovat.

Od září mám učit nový předmět Osobní finance. Můžete mi poradit nějakou literaturu? Učím na střední škole. Děkuji.
S literaturou pro výuku osobních financí a finanční gramotnosti to není příliš dobré. Tato témata se teprve v posledních letech dostávají do povědomí lidí a vhodných knih není mnoho. Doporučil bych vám knížku od Petra Syrového a Martina Novotného Osobní a rodinné finance, která vyšla v nakladatelství GRADA. Základy finanční gramotnosti můžete čerpat v knize Michala a Evy Skořepových Finanční a ekonomická gramotnost, kterou vydala Scientia. Je však v první řadě určena pro základní školy. Dobrou zkušenost máme i s knihou Petra Klínského a kol. Finanční gramotnost, obsah a příklady z praxe škol z NÚOV.
Mnoho zajímavých informací najdete na internetu. Ať už na webových stránkách www.kfp.cz, www.penize.cz nebo www.mesec.cz

Zajímalo by mě, jak mohu v praxi nakoupit akcie?
Akcie můžete nakoupit na burze cenných papírů. Akcie ale nemůžete koupit přímo, musíte k tomu ale využít služeb některého obchodníka s cennými papíry, který koupi pro vás zprostředkuje. Dnes již akcie můžete koupit prostřednictvím svého počítače, stačí mít smlouvu s obchodníkem s cennými papíry. Bližší informace najdete na www.patria-direct.cz, www.brokerjet.cz nebo www.fio.cz.
Chci ale ještě dodat, že koupě akcií je spojená s velkým jedinečným rizikem (koupíte akcii společnosti, které se po čase nebude dařit nebo dokonce zkrachuje). Proto doporučujeme kupovat akciové podílové fondy, v rámci kterých najednou  zprostředkovaně kupujete až několik set akcií různých firem.

Často u žáků narážím na nezájem o téma financi. Jak je motivovat?
Osvědčilo se nám zaměřit se na praktické problémy, se kterými se děti setkávají v rodině. Abych nemluvil a nepsal jen obecně, podívejte se na to, jak jsme pojali téma Rozpočet domácnosti.
Máme také velmi dobré zkušenosti se stolní hrou FINANČNÍ SVOBODA. Ta děti od začátku zaujme a poté je jednodušší jim vysvětlovat např. rozdíl mezi hypotékou a spotřebitelským úvěrem, proč musí být rodiče dobře pojištěni nebo jaký je rozdíl mezi akciemi a dluhopisy. Prostě Komenského „škola hrou“ funguje i po 350 letech.

Hra Finanční svoboda se nedá zahrát za jednu vyučovací hodinu. Potřebovali bychom ji nějak dostat do 45 minut. Co radíte?
U každé simulační hry řešíte 2 protichůdné požadavky - buď je hra rychlá a jednoduchá, ale pak nemá s reálným životem téměř nic společného. Nebo chcete, aby co nejvěrněji odrážela reálný život, ale pak nutně musí být komplexnější a její sehrání bude trvat o něco déle. S těmito 2 protichůdnými požadavky se potýkáme celých 10 let, co FINANČNÍ SVOBODU vyvíjíme. A protože v první řadě chceme, aby odrážela reálný život (byť zjednodušeně), pak bohužel potřebujete 2 - 3 vyučovací hodiny.
Řešením je FINANČNÍ SVOBODU „rozkouskovat“ - po 40 minutách ji přerušit. Potřebujete přitom pouze zapsat počty kartiček a peněz na papír a na začátku další hodiny hru předem podle papíru přichystat.
Máme také připravené scénáře a formuláře pro rychlejší a flexibilnější hraní této simulační hry. Seznámit se s nimi budete moci už brzy na chystaném pokračování kurzu Jak vyučovat finanční gramotnost poutavě a zábavně.

Můžete mi prosím poradit nějakou literaturu pro výuku praktických příkladů z oblasti pojišťovnictví? Učím na vysoké škole a ráda bych kromě pojistné matematiky, kterou čerpám převážně z publikací od Cipry, porozšířila výuku o příklady, u nichž si studenti budou moci udělat konkrétnější představu např. proč je důležité uzavřít pojištění, jaké pojištění je vhodné pro určitou osobu, na jakou částku apod.
Knížek s praktickými příklady z pojišťovnictví není mnoho. Jako nejvhodnější se jeví  knížka od Dušana Šídla Život jako riziko. Vydala ji GRADA Publishing v roce 2010. Bohužel je v současnosti vyprodaná, zkuste proto knihovnu. Na otázky, které uvádíte, také v minulosti vyšlo několik článků na našem webu www.kfp.cz – stačí se zaregistrovat, články pak najdete v Knihovně starších článků.

Děti jsou pod tlakem reklamy a společnosti – půjčovat si na spotřebu považují za normální. Neuvědomuji si ale nebezpečí takového počínání, neví, jak snadno se mohou dostat do úvěrového kolotoče. Chtěla bych tomu jako vyučující, která má na starosti finanční gramotnost, zabránit a nějak je „varovat a ochránit “. Nevím ale jak.
Máte pravdu, vysvětlit dětem takové pojmy jako je RPSN a úroková sazba není vůbec snadné. Na našich kurzech používáme jeden příklad.
Pan Nedočkavý a pan Trpělivý si chtějí koupit novou plazmovou televizi s HD rozlišením. Pan Nedočkavý ji chce mít hned a protože na ni nemá peníze, koupí ji na kreditní kartu. Měsíčně bude splácet tisíc korun a za 36 měsíců ji má splacenou.
Pan Trpělivý také nemá peníze, ale začne si tisícikorunu odkládat bokem a trpělivě se dívá na svou starší televizi bez HD rozlišení. Našetří si na ni za 24 měsíců.
Jejich finanční návyky jsou různé: pan Trpělivý si na novou televizi musí počkat 2 roky, pan Nedočkavý ji má hned. Jak ale jejich situace vypadá třeba za 24 let? Žáci si lehce spočítají, že pan Nedočkavý si za dobu 24 let může pořídit věci v celkové hodnotě 192 tisíc korun, kdežto pan Trpělivý si může dovolit (pokud by chtěl) utrácet co 2 roky ušetřených 24 000 Kč, tj. celkem 288 tisíc korun za stejnou dobu jako pan Nedočkavý. Díky své trpělivosti a rozhodnutí nekupovat na dluh se tak pan Trpělivý nepřipravil o 89 000 Kč a jeho celkový majetek je tak o 50 % vyšší než u pana Nedočkavého.
Další velmi intenzivní prožití dopadu používání drahých úvěrů (kreditní karty atd.) umožňuje simulační hra  FINANČNÍ SVOBODA.

Nenašli jste odpověď na váš problém? Nevadí. Zeptejte se nás!

Jméno: *
E-mailová adresa: *
Váš dotaz:
* - takto jsou označeny povinné údaje


| Tisk | Nahoru |